-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49228 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

نخستين موضوعي كه توجه مسلمين را جلب كرد و حركت علمي مسلمين از آن شروع شد چه بود؟
نقطة آغاز قرآن است. مسلمانان علوم خويش را از تحقيق و جستجو در معاني و مفاهيم آيات قرآن و سپس حديث آغاز كردند و لهذا نخستين شهري كه جنب و جوش علمي در آن پيدا شد مدينه بود، و نخستين مراكز علمي مسلمين مساجد بود و نخستين موضوعات علمي آنان مسائل مربوط به قرآن و سنت، و نخستين معلم، شخص رسول اكرم است. علم قرائت، تفسير، كلام، حديث، رجال، لغت، نحو، صرف، بلاغت و تاريخ و سيره كه جزء نخستين علوم اسلامي است، به خاطر قرآن و سنت به وجود آمد. جرجي زيدان مي گويد: توجه مسلمين به علوم از قرآن آغاز گشت. مسلمين به قرآن اعجاب داشتند، به تلاوت صحيح آن اهميت مي دادند، قرآن دين و دنياي آنان را تأمين مي كرد، تمام سعي خود را در فهميدن احكام قرآن مصروف مي داشتند. احساس نياز مسلمين به درك و فهم الفاظ و معاني قرآن علوم مختلف اسلامي را به وجود آورد. خلاصه آن سلول حياتي زنده اي كه در جامعه اسلامي پديد آمد و رشد كرد و تكامل يافت تا منجر به تمدن عظيم اسلامي شد، اعجاب و عشق و علاقة بي حد مسلمين به قرآن بود. جرجي زيدان دربارة اعجاب عظيم مسلمين به قرآن كه منشأ تهاجم مسلمين به فتح دروازه‎هاي علوم گشت مي‎گويد:
«مسلمانان درنوشتن و نگاهداري قرآن دقت و اهتما مي‎كردند كه نظير آن سابقه ندارد، به اين قسم كه قرآن را روي صفحه هاي طلا و نقره و عاج نگاشتند و يا پارچه هاي حرير و ابريشم بسيار عالي انتخاب كرده آيات قرآن را با اب طلا و نقره بر آن نوشتند و منزل و محفل خود را با آن آراستند و ديوار مسجدها و كتابخانه ها و مجلسهاي عمومي را با آيات قرآن تزيين نمودند و خطوط بسيار زيبا در نوشتن آن به كار بردند. انواع پوستها، چرمها، كاغدها در تحرير قرآن استعمال مي شد و آن را به طور لوله و دفتر و جزوه و رقعه و غيره با مركبهاي رنگارنگ نوشته ميان خطها را تذهيب مي كردند… مسلمانان شماره سوره هاي قرآن، آيات قرآن، كلمات قرآن را يكايك ضبط كرده‎اند و حتي شمارة حروف را جدا جدا ضبط كرده اند كه در قرآن چند «الف»، چند «ب»، چند «ت» و غيره يافت مي شود.»

مجموعه آثار شهيد مطهري ج14 ـ خدمات متقابل اسلام و ايران صفحه: 388 الي 389
شهيد مطهري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.